dimecres, 24 de desembre del 2014

L'Arcangèlica i altres poemes, de Georges Bataille (13)

La nuit est ma nudité
les étoiles sont mes dents
je me jette chez les morts
habillé de blanc soleil.
La mort habite mon coeur
comme une petite veuve
elle sanglote elle est lâche
j’ai peur je pourrai vomir
la veuve rit jusqu’au ciel
et déchire les oiseaux.
J’imagine
dans la profondeur infinie
l’étendue déserte
différente du ciel que je vois
ne contenant plus ces points de lumière qui vacillent
mais des torrents de flammes
plus grands que le ciel
plus aveuglants que l’aube
abstraction informe
zébrée de cassures
amoncellement
d’inanités d’oublis
d’un côté le sujet je
et de l’autre l’objet
l’univers
charpie de notions mortes
où je jette en pleurant les détritus
les impuissances
les hoquets
les discordants cris de coq des idées
ô néant fabriqué
dans l’usine de la vanité infinie
comme une caisse de dents fausses
je penche sur la caisse
je ai
mon envie de vomir en vie
ô ma faillite
extase qui me dort
quand je crie
toi que est qui seras
quand je ne serai plus
X sourd
maillet géant
brisant ma tête de nuit.
                                       Georges Bataille

La nit és la meva nuesa
les estrelles són les meves dents
em llenço a ca'ls morts
vestit de solell blanc.

La mort habita el meu cor
com una viudeta
sanglota és covarda
tinc por podria vomitar
la viuda se'n riu fins al cel
i puny els ocells.

Imagino
en la profunditat infinita
l'extensió deserta
diferent del cel que jo veig
que ja no conté aquests punts de llum que vacil·len
però sí torrents de flames
més grans que el cel
més encegadors que l'alba
abstracció informe
zebrada de fractures
amuntegament
d'inanitats d'oblits
d'una banda el subjecte jo
i de l'altra l'objecte
l'univers
desfila de nocions mortes
on hi llenço plorant els detritus
les impotències
els singlots
els discordants crits de gall de les idees
oh no-res fabricat
a l'obrador de la vanitat infinitat
com una caixa de dents falses
m'interesso per la caixa
la tinc
les meves ganes de vomitar en vida
oh fallida meva
èxtasi que m'adorm
quan crido
tu ets qui seràs
quan jo ja no sigui
X sorda
maça gegant
rompent-me el cap a la nit.
                                               G.B.
                                               (Versió catalana: BRG)

Adoració de l'Infant, de Fra Filippo Lippi
Georges Bataille a "Une partie de campagne" (1936), de Jean Renoir.
Audrey Hepburn en una pausa de rodatge de "Història d'una monja" (1959), de Fred Zinnemann. Fotografia: Stanford H. Roth.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada